C A D I L L A C E L D O R A D O
1990.a., 4,5 l V8 PFI
8 punkti pritse 180 hj
Kõik lisad
Kütusekulu 12 l 100-le
4 käiguline kast
Nonii, siin ma siis olen ja paistan
suht rõõmus ka. Inimesed, kes pole puutunud kokku ameerika
autoga võiks arvata, et puhas jama ja küll ta kodus vaikselt
kirub oma kurba saatust, mis teda kokku viis ameeriklasega.... Prooviks
siis veidi juttu kirjutada, kuidas on omada sellist masinat.
2001 aasta sügis hakkas kätte
jõudma ja sai ka selgeks, et enam nii edasi ei saa 3 aastat sõidetud
ühe autoga ja aitab. Oli küll tore ja teistest erinev auto (MB
230C´79) aga eks ta tahtis ka juba väikest kereremonti ja iga
kuu tagant pidi siin-seal midagi välja vahetama. Mõeldud, tehtud
mersu müüki ja uut otsima. Polegi nii kerge ülesanne,
sest Opeleid või Sierrasid on küll pakkuda, aga hingele pole
ju tavaliselt midagi... Kuna olin juba paar autot tagasi ameeriklast omanud,
siis pilt selge sellist jälle vaja. Peab ütlema, et vedas,
sest just sellel hetkel oli neid ka päris palju pakkumises. Cadillaci
nimelisi siis. Enda praeguse autoga proovisõitu tehes oli asi selge,
et see ta ka on, mida mul vaja. Oli ta vaeseke küll väljastpoolt
suht kahvatu ja pleekinud, aga kõik jupid olid alles ja kõik
ka töötas, kui mõned jubinad välja arvata. Müüja
tundus ka selline aus tüüp olema, jäin uskuma, et asi on
korras ja hooldatud (nii muide oli ka).
Diil tehtud, sai siis asjasse süvenetud.
Ajaloost niipalju, et 1990 a ostis selle auto USAs keegi neegrimammi, kes
ta peale liisingu lõppu ´95 aastal maha müüs. Juhtus
eelmine omanik just ameerikamaal olema ja tema ta ka ära ostis. 2001
siis oli minu kord auto eest papp välja käia.
Auto on siis Cadillac Eldorado,
1990 aastast. Mootorit on tal 4,5 liitrit, elektroonilise 8punkti pritsungiga
ja hobuseid 180. Vähe ütlete? Noh, igapäevaseks linnas uisutamiseks
piisab ja asja teeb eriti toredaks jõumoment, mis praktliselt tühikäigust
kättesaadav on ja harjumatult ulmelist kiirendust pakub (võrdluseks
eurod - japsid, kus max pöördemoment ikka sealt 4 5000 pöörde
pealt kätte tuleb). Tene hea asi asja juures on see, et mootorit pole
viimase piirini forsitud seega 500-600 000km pole talle mingi probleem,
siis ehk oleks vaja juba ka tihendeid ja rõngaid vahetama hakata.
Kast on 4-käiguline automaat,
mis on puhas rõõm eriti linnas, kus muidu peaks kangi kruttima
kui kurjast vaimust vaevatud... Lisadest ka natuke... kõik, mis
1990ks aastaks välja mõeldud oli, see ka küljes on. Puudu
on paar asja, mille üle ma neegrimammile vimma pean traction control
koos ABSga, mis sellel aastal Eldoradol lisavarustus oli ja Bose Symphony
Sound nimeline stereosüsteem, mis oma 6 kõlari, CD boxi ja
3 võimendiga üsna tore asi on. OK, igatahes polnud esimene
omanik vist suurem muusikahuviline ja nii tal ongi GM standardmakk, mis
suhteliselt vilets on. Küll vahetaks ümber, aga tahaks armatuuri
sobivat isendit, mida lihtsalt leida pole. Ja mingit säravat/vilkuvat
krappi ka ei taha...
Remondi osas on tehtud sellist tavalist
tööd rooliotsad vahetatud, piduriklotsid vahetatud, õlisid
ja filtreid vahetatud... Hinnad polegi nii suured, kui arvatakse (kui välja
arvata nt. mootoripadjad ja igasugused iluvidinad nagu märgid-sildid-liistukesed).
Juppide kättesaadavus pole ka mingi suurem mure adekvaatseid firmasid,
kes ameeriklastega tegelevad on küll ja rohkem, tellimisaeg
ka lühike ühesõnaga no problems!
Oma aega ootab veel streikima hakanud
tagaklaasi soojendus ja kliima juhtplokk, mis on soendust/jahutust küllaltki
kummaliselt jagama hakanud... Noh, vanust tal ju ka ikkagi 12 aastat...
Suurem töö oli 2002 suvel
Jaanipäeva alla tehtud kere värvimine/lakkimine nüüd
on asjal ka läiget ja sära juures.
Kui rääkida mugavusest,
siis see on Cadillacil sellisel tasemel, milleni vähesed autod küünivad
(ja eed on ka hinnaskaala kõrgeimal poolel). Nahksisu, sulgkerge
rool, autopiloot ja elektrimäng (aknad, peeglid, lukud, istmed), konditsioneer
ja reguleeritav rool, teevad punktist A punkti B sõidu kuratlikult
mugavaks. Ruumi on piisavalt isegi taga saab normaalselt lebotades pikki
vahemaid sõita. Pakiruum pole just suurimate killast, aga paar kõhnemat
itaallast mahub sinna ikka ära ja ega Cadillac´i polegi kabaveoks
välja mõeldud. Juhitavus on hea, kuigi see esivedu tahtis harjumist
(kui kogu elu oled tagaveolisi autosid tarbinud). Tagumist otsa hoiab pehmelt
ühel kõrgusel õhkvedrustus, kogu sõit on tüüpiliselt
ja ameeriklaselikult pehme...
OK, võib ju väita, et
paljudel teistel masinatel samad lisad mugavused küljes, et mis
see siis ikka ära ei ole. Olen nõus, on küll. Aga näiteks
mägutuled tiibadel, mis sulle ära näitavad, kas pargid,
lähid, suunad ikka töötavad ja terved on; sama tagatulede
kohta; automaatne lähi/kaugtulede lüliti, suundadega koos sisse
lülituv küljehalogeen (ditch light) valgustamaks külge,
kuhu parasjagu keerad; ja muidugi üks minu lemmik kompuuter, mis
sulle kõigest teada annab, mis kere küljes või mootoris
toimub (alates klaasipesuvedeliku vähesusest ja lõpetades nt.
pihustite seisukorraga). Oleme ausad ja ütleme, et seda igalt autolt
ei leia...
Ja siis see palju küsitudräägitud
bensiinikulu: maanteel 7-8 lirtsu; linnas 13-16 (kuidas vajutada). Pole
palju sellise mootorimahu kohta, peab ütlema, vana mersuront jõi
oma 2,3 liitrise mootori juures 15 lirtsu olenemata sellest, kas cruisasid
linnas, või kimasid maanteel??? Ja teadmine, et alati on pool pedaalimaad
vajutada ja minekut varuks, kui seda just vaja peaks minema?
Kokkuvõtteks olen rahul
ja võin ka teistele soovitada osta ja sõida, pole ameeriklane
kallim hooldada ja viletsam sõita midagi ega lagune ka rohkem. Kõik
sõtub tegelikult ju sellest, kuidas autot hoida ja kasutada... aga
see on hoopis teine jutt.
Omanik: Ain |