C H E V R O L E T  S C O T T S D A L E  10

1980.a. 
Mootor 4,2 R6
Käigukast: automaat 3 käiku
Eelmine omanik Maxa ostis 2001 .a. lõpus Viljandist.
Asukoht: Pärnu
Omanik: Ajuvant


 

Autole järgiminek. Eelmine omanik on näinud hulga vaeva ja likvideerinud - parandanud palju pisivigasid. Saluun ok, va paar rippuvat juhet, ilma selge otstarbeta. Värv ok, va mõned mõlgid ja üks roosteplekk tiival. Kodu poole sõites harjutan ennast kastika kolinate jms häältega. Midagi pläriseb kuskil (numbrimärk vastu stanget?), midagi viliseb või kiunub vastikult (rihmad?), aegajalt kostavad ka põhja alt mingid plaksud (piduritross käib vastu sumpsi?)  aga muidu liigub aparaat hoolimata vaegmootorist (R6) ja paigast ära karbussist (naljakas rusikasuurune moodustis:). Võtsin algselt ette lühema sõidu ca 5 km, kohale jõudes ja kapotialust inspekteerides tundub aga radika lõdvik kole jäme olevat ja kuna väljas on juba ka hämar, siis lõpetan loomkatsed ja jätan auto esialgu hommikuni seisma. 
2.september 2002

Sai ette võetud pikem retk (ca 100 km) koormavedu.
Auto sõidab vaid kui toores täiesti väljas. Sumps laseb läbi, gaasi vajutades tekib mingi imelik vilisemine. Maanteel spido järgi 50 (miili?), auto ujub, roolis on lõtk, puksid ilmselt ka läbi. Kapott hakkas tuulega üles tõusma. Kuna ülemine konks hoiab kinni siis sõitsingi terve tee kapott ca 10 cm irvakil. Kiirus 50-60 spido järgi, 70-80 tunde järgi. Kartsin kogu tee et äkki saab küte enne otsa kui tagasi saame või jääb lihtsalt auto seisma. 

Küttekulu tundub olevat ca 20/100.  Tulles prügimäelt koormatäit sodi viimast  hakkas auto kakkuma ja mootor pidi peaaegu välja surema. Toorega jukerdades sai ristmikuni kus mootor suri välja  kuid masin veeres hooga üle ristmiku. Korra suri mootor välja veel silla peal ja teel koju veel korda 3-4. 
Uurisin kapotialust – ilmselt loksutas prügimäel õõtsudes pasa paagis lahti. Kuna auto oli ka seisnud pool aastat, siis  võib seal igasugust sodi olla. Panime kütusefiltri, võtsime maha karbussi. 

Camsist võtab ette karbussi tjuunimise. Spetsialist võtab karpa lahti. Tühikäik on põhjas, karpas on roostet ja vett.  Karpa peale, mootor käib ilusti ainult tühikäik liiga suur. Kuna gaasihoovastikus on lõtk, siis täpselt reguleerida ei saa.

Sumpsi paikamine
Hommikul paigaldame vedru, mis tõmbab gaasihoova maha. Tühikäik ok, mootor käib palju ühtlasemalt kui enne ja loodetavasti võtab ka vähem kütet. Samuti ei ole enam liikumiseks toorest vaja. Võtame tanklast 71 liitrit kütet. Tanklast välja astudes nägin et auto all on üsna suur loik ja midagi tilgub – bensiin. Raban kapoti lahti ja tirin akujuhtme maha igaksjuhuks. Bentsu jookseb kuskilt esisilla tala pealt? Selgus et mingi paagi ülevooluvooliku lahtine ots. Saime kõrvalt autotöökojast voolikujupi ja poldi ja paigaldasime pimeotsa. Plaanis pikem ots Valga poole. Kilingi-Nõmmes kontrollpeatus. Kõik ok.
Tagasi Pärnusse. Kiirus ca 60 spido järgi. 80-90 tundejärgi. Kuna klaasipuhastaja lüliti jukerdab, siis kohati hakkavad klaasipuhastajad iseenesest tööle ja nende seismasaamisega on tükk tegu. Pentsu võtab vist vähem sest arvestuslikult on Pärnu jõudes kulunud ca 25 l. Sõidetud 160km + eelmise päeva 135km. Sai paigaldatud ka Moskvitsi turvavööd – vuhvel, aga midagi silmailuks ikka.

Sai peale laotud koorem munakividest ja prussidest. Auto tagaots oli märgatavalt madalamal kui esiots. Ausalt öeldes, sõidupealt ei teinud küll mingit vahet kas koorem on peal või mitte – edasi astus samamoodi pingutuseta, ei kõikunud ka rohkem… Cool. 

Nädal seisnud ja käima enam ei lähe. Või õigemini, aku kaputt. Caprice pealt teine aku – paugupill. Jätsingi esialgu akud vahetusse. Pikem sõit ka ikka ees – üle põllu naabrimehe juurde eterniiti tooma. Pealegi turgatas äkki pähe mõte chevydele talveks katusealune ehitada. 
September 2002

Enne tõsist talve oli vaja ka Vapper Willy merest talvekorterisse ära tuua, Scotts siinjuures väga suurkas abiks. Sai köiega kõigepealt veest välja tiritud, siis kambaga kasti sikutatud ja koju sõidetud...

Vaatasin hommikul et esikummid on peaaegu tühjaks vajunud…
Registreerisin fakti ja et ma seda mitte kuidagi ei raatsinud ette võtta, siis lükkasin aina edasi. 
Seda enam et kõik olemasolevad tungrauad on nässus ja paar tundi nendega mässamine neid paremaks ka eriti ei teinud. Otsides sobivat tala, mille alla tungraud panna, juhtusin sõrmega tsurkima kogemata tala, mis hoiab kabiini raami peal ja siis vaatasin üpris juhmi näoga kuidas see lihtsalt laiali pudises…. Ilmselt hoidis teda koos ainult pori… 
Torkasin siis tungi pearaami alla ja asusin tõstma. Minu meeleheaks oli aga tung vahepeal ise korda läinud ja auto kerkis paar sentimeetrit üsna nobedalt. Ja otse loomulikult – kõige ülemises asendis läks tung jälle katki. Kumm oli liiga tühi (veljelt lahti) et teda täis pumbata, auto jälle liiga raske et tungrauda jalaga alt ära lüüa …Ainus võimalus asja nüüd parandada oli teha  Mäkgaiverit. 

Tõin riidast palgi, panin katkise kummiga esiratta ette ja teise otsa tõstsin umbes pool meetrit üles. Ladusin toeks alla mõned puupakud ja tellised ja sõitsin auto ühe rattaga palgi peale.
Nüüd sain tungi auto alt kätte, katkine ratas oli paarkümmend senti maast lahti ja asi hakkas jumet võtma. Toestasin auto puupaku ja katkise tungiga ja lõin kuvaldaga palgi ratta alt ära. Nagu loodetud jäi ratas ilusti õhku. 
Järgmine samm – rattamutrite lahtikeeramine. Esimesed kolm tulid lahti üpris lihtsalt, ainult kuidagi imelik oli keerata…. Neljanda mutri juures sain siis aru milles asi- selle asemel et mutrit lahti keerata, olin keeranud ristvõtmele vindi peale… Ja kuidas saada auto tungraua pealt jälle maha? 
Õige – tagurpidi käik sisse ja talda.  Uurisin veidi veel katkist kummi aga auku ei leidnud. 
Samuti ei leidnud ma ka kummimustrit.

Äkiline talv on kaela sadanud – juba teist päeva  miinu 5-7 kraadi. Ja alles nüüd plaksas mulle pähe et mõlemal chevyl on radikas puhas vesi. Või siis nüüd juba jää… Sõrmega radikaaugust  surkides tundus siiski veel vesi olevat. Ajasin scottsile hääled sisse et mootor soojaks korra ajada, siis ehk ei külmu öösel ära.

Ostsin  paar liitrit antifriisi, millele mingipärast oli tasuta kondoom kaasa pandud? Huvitav, kas seda peaks  kallamise juures vaja minema, või võib kallamine suure kihu peale ajada? Lasin osa sodi alt välja, kallasin tosooli peale, ajasin masina kurjaks ja liigutasin õue. Mingi imelik vigin käis kogu aeg, eriti rooli keeramisel ja piduri vajutamisel. Arvasin et see on külmast – õli paks või midagi…Tõstsin kapoti üles  ja hakkas pihta…. Radikas lekkis nagu mahlakask ja ajas igast otsast valget auru välja…
Radikas oli tegelikult niigi juba lapitud, aga kas ta siis külmuski lõhki või loputas tosool sodi aukude eest ära?

Vaatasin siis juba korraga ka roolivõimu õli – kuskil kaugel all tõesti läikis midagi, aga – jumala kuiv! Kus kurat see õli kadus? Ajasin auto katusealla tagasi ja lasin radika kuivaks. Tuuritasin veidi mootorit ja ajasin ka plokist vee välja, kallasin siis  veidi tosooli peale, ühendasin aku lahti, lõin kapoti kinni  ja nii ta talveunne jäigi.
Oktoober 2002

Sain  vana Suburbani radika ning hakkasin ootama soojemat ilma radikavahetuseks
Veebruar 2003

Nii – suhteliselt soe ilm ja radikavahetus päevakorral. Vana radikat lahti võttes selgus ka miks ta ilmselt kunagi  tiivikusse kukkunud oli – radikas ei istunud kinnituste vahel kuigi hästi ning oli lisaks kinnitatud paari traadijupiga. Need olid juba aga üsna kulunud ja ilmselt olid nad ka varem järgi andnud…. Vana radikas käes – selgus kurb tõsiasi… Uus radikas oli suur, aga jupi maad väiksem kui  praegune. Et ma leiutama ei viitsinud hakata ja et õlivoolikute otsad olid ka teised, siis lappisin vana radika ette tagasi. Parem lekkiv radikas kui üldse mitte radikat.


Sain Allani Blazeri alt jooksu kumme ja sai ette võetud kummidevahetus. 4 x 15/75/235…

Auto tundub üsna räbalas seisus ja nüüd olen kahevahel et kas lammutada aatomiteks ja võtta ette keretööd või  putitada ta sõidukorda ja tiksuda niikaua kui läheb… Ilmselt ootan siiski veidi soojemat ilma ja hakkan lammutama…
Märts 2003
 

Ilmad soojad ja lammutamine läheb lahti. Iluvõre, tuled jms vidinad on lapsemäng. Raskemaks läheb esiotsa plekkide eemaldamine - tuleb välja et keegi on seda juba kunagi üritanud ja siis pooleli jätnud ja tegelikult on kogu esiots veidi lahti ja logisev... kolmandik polte tuleb lahti, kolmandik läheb pooleks ja ülejäänud tuleb pooleks saagida... Lõpuks on plekid eemaldatud ja nüüd juba lihtne mootorit eemaldama hakata. Mootori ja käigukasti eemaldamine möödus suhteliselt emotsioonivabalt...
Üldpilt pärast lahtivõtmist - esitiivad väljast suhteliselt head, seest liiga roostes, kabiini põhi olematu, esiklaasi alumine serv tuli ära koos tihendiga....kasti välimised küljed koosnevad suuresti pahtlist, 
kasti alustalad pudisevad tükkidena... uste alumised servad läbi...mootoripadjad täiesti läbi, enamus kummipuksidest meeldiv mälestus...Üpris masendav..
Juhtmete eemaldamisel leidsin rooli alt puntra kokkusulanud juhtmeid (mis oli ilmselt pidevalt põlevate piduritulede põhjuseks) Kui õnnestub nüüd kast ja kabiin ka raami  küljest eemaldada, siis 
sõidavad need keevitusse, raam aga liivapritsi alla... Mootor koos pudinatega ja ka vahepeal muretsetud 5.0 V8 lähevad müüki...
aprill-mai 03
 


Vaata ka minu Caprice't...

Tagasi