D O D G E   V O Y A G E R

PÕHIANDMED: Dodge Grand Caravan ES  1997 
Eestis: 30.03.1999 (seega siin I.kasutaja)
Kere tüüp: mahtuniversaal,  värv: valge (+disain)  uksi: 5 (4+tagaluuk)
Kohtade arv: 7,  juhi kõrval: 1
Mootor: tüüp: bensiin,  töömaht: 3778 (3,8L), võimsus kW: 122 , mudel: SMPI V6
Kütusekulu: 10 - 12,5 L/100 km., bensiinipaak: 75 L
Veotelgi:1 (esivedu), Käigukast:  4.k. automaat AutoStick ülekandesüsteem
Mass kg: täis: 2427, tühi: 1870, registri: 2427
Teljekoormus: ees: 1246,  taga: 1246
P/L/K: 5070/1950/1740
Haagise mass:  750/1600 (piduritega) 
Rehvid: P215/60R15(17)
Pidurid:  ABS
Omanik: Veiko

VARUSTUS: Parima varustusega esisillaveoga minivan'i modifikatsioon, 
omab kõiki lisasid, mis on LE, SE, Sport ja baasmudelitel + lisavariandid.
"AAA Top Car 2000" tunnustus parima minivan'ina turul.

See Dodge on mul kõige uuem, ühtlasi kolmas ameeriklane, mille olen soetanud. Eelnevalt oli: Chevrolet Lumina APV '93 (3,1 bensiin, automaat, valge, lisad, plastikkere jne.) ning Chevrolet Geo Storm '90 (1,6 bensiin, manuaal, punane, lisad), millede kohta kahjuks veel fotod puuduvad. Ka need on masinad, mis äratavad tänaval paratamatult täehelepanu ja sõites ei ütle keegi teist korda proovimisest ära. Kalliks nende pidamine - nagu kuulujutt on levinud Eestis - läinud ei ole, kuna alati on varuosad olnud kohapeal olemas (näit. US Parts, Morgen OÜ) ja isegi tellimisel mõne erandliku asja puhul (konditsioneeri voolik vms.) on tähtaeg väga lühike (tavaliselt nädal). Hind on samas normaalne, võrreldes teiste maade automarkidega. Ja samas ei ole ühegi auto ülalpidamine tegelikult odav: ikka kuluvad amordid, rehvid jm. Põhimiselt ameeriklastel neid olengi vaid pidanud vahetama, kuna kere, raam, mootor ja käigukast on toiminud laitmatult. Kiita tuleks seejuures isegi automaatkäigukasti: kui Geo ostmisel oli naisterahva poolt manuaalkäigukast "ära aetud" ja pidin peagi selle uue panema, siis automaadiga vaata vaid, et õli on sees; risk valede sõidumaneeridega seda ära rikkuda on väiksem ka algajale sõitjale, rääkimata (linna)sõidu mugavusest ja -praktilisusest. Kindlasti tuleb neist autodest eraldi veel pikemalt kirjutada, kuna olen suheldes teistega pannud tähele ka, et igal margil on tüüpprobleeme ja nende teadmine lihtsustab asja (näit.: on ameeriklastel tavaliselt kõigil probleeme vesijahutussüsteemiga). Aga seda teen siis kui pildid lisan.

Minu Dodge varustusse kuulub: konditsioneer; cruise-control (autopiloot); 2 Airbagi (turvapatja) ees; taga lisa stopptuli;täielik kompuuter toime- ja ökonoomsuskontroll, tahhomeeter (miilides/kilomeetrites); elektrooniline läbisõidu- ja miililoendur ning käigu näidik, erinäidikud (õli, vesi, turvavööd jne.); Chrysler raadio/makk (paneeli sisse ehitatud), Dolby-Stereo 200W, 10 kõlarit;  el.esiaknad (juhi One-touch automaatnupp), el.tagaakende avamine ventilatsiooniks, el.küljepeeglid, kesklukk, autom.valgustus sisenemisel (1 min.) ja uste lahtiununemisel, süütevõtme ava valgustus, lisaks valgustus: ustes, laes 3X, päikesesirmides olevates peeglites, kindalaekas, prügisahtlis;  esipaneeli- ja salongivalgustuse reguleerimine (päev, öö ja tundlikusreguleerimine), el.kell raadio/ makis, rooli kõrguse reguleerimine, joogitopsi hoidikud kõigile reisijatele (4 esim.istmel väljatõmmatav, reguleeritavad vastavalt pudeli suurusele), lisalaekad ees, taga ja istme all (lukustatav)+ tungraua-tööriistalaegas tagaosas; istmed: riie ja nahk, 4.esiistmel ülestõstetavad käetoed, tagaiste regul. diivaniks või liigutatav ette/kokkupakitav kaubaruumiks, kõik tagaistmed kergelt liigutatavad/eemaldatavad kangidest+rattad, regul.peatoed kõigil istmetel; käsipidur: jalapedaaliga; turvavööd (6+lastevöö) reguleeritava kõrgusega; signalisatsioon: Cobra (üks parimaid ja funktsionaalsemaid praegu);  auto  märguanded: võtme sisse-, tule põlema- või uste lahtiunusemisel heli- või tulemärguanne; salong  polsterdatud (hall), põrand kaetud porivaibaga+uste kate jalakõrguselt, eraldi porimatid; kojameeste, küljepeeglite ja tagaklaasi el.soojendus (autom.väljalülitus 10 min. järel); ventilatsiooni asenditel: "jalad/aknad "või "aknad" autom. konditsioneeri sisselülitus; tagaistujatele eraldi soojenduskanalid (läbi auto küljeuste), mida saab reguleerida vastavalt vajadusele (nägu/jalad), vent. jagatud hästi toimivalt akendele (ei teki udu); tagumised küljeuksed avanevad liuguritega, liikumahakkamise kaitseks ja laste kaitseks turvalukk (võimalik uksi sulgeda ainult käepidemest), laste kaitseks võimalik uksi avada seest ainult lae kõrguselt; juhiustes ohuvalgustus pimedas uste avatud olekuks; bensiinipaagi luuk sulgub/avaneb kesklukuga, paagi kork kinnitatud ava külge (võimatu kaotada) ja luugi avatuks jätmisel näitab näidik esipaneelis, et uks on avatud;
tagaspoiler ja stabilisaatorid ees ja taga; plastik katuseraam (reguleeritav); klaasipesu ees ja taga (esipanelis näidik pesuveepaagi tühjenemise kohta); tehase must toonklaas (v.a. õrnalt toonitud esiklaas ja esi küljeaknad), esiklaasil ülal sinine päikesevarjund; ratastel originaal kroomitud plekk-ilukilbid, kinnitatavad poltidega velgedele; tagavararatas kinnitatud põhja alla, avaneb tagant salongist.

Sõiduomadused on väga kaasaegsed ja head: esisillavedu, ABS pidurid ja auto suurus/raskus ja teljevahe tagavad hea teelpüsimise ning läbivuse ka talvel.  Salongi polsterduse ja hea tihenduse tõttu on mootori või väljast tulevate helide kuuldavus minimaalne; mootori töötamine on vaid aimatav (kuuldav praktiliselt vaid äkilise kiirenduse korral, kui automaatkast kogub tuure). See tagab ka hea stereo kuuldavuse või suhtlemise lihtsuse kaasreisijatega. Sõidumugavus on maksimaalne: autopiloot, konditsioneer, reguleritav rooli kõrgus ja hästireguleeritavad istmed ja turvavööd teevad asja lihtsaks ja ei väsita ka pikema maa läbimisel. Pöörderaadius on imekspandavalt hästi korraldatud ja sellise suurusega van'i kohta üllatav (tavalisel maanteel pöörab ringi kohapeal ilma kõrvalteid või manöövreid vajamata). Nähtavus salongis on hea, hästi läbi mõeldud ja võrreldav sõiduautoga. Näit. võrreldes Ch.Lumina'ga on nähtavus nagu öö ja päev (Lumina kahjuks). Istmed on paigutatud sobivalt: ka sõidu ajal on võimalik ümber asuda ilma teisi segamata, kuna esiistmete vahele on jäetud liikumisruum (tagaiste on 3-kohaline) ja istmeid on võimalik ka ringi paigutada enne sõidu alustamist: keskmised istmed saab panna näoga tagaistujate poole (nn. konverentsiasend). Pagasi mahub taha palju (kuna see on Grand Caravan), ilma tagaistet liigutamata. Mugavaks teeb ka asjaolu, et tagaistet on võimalik teha diivaniks, mis annab ka võimaluse väikeseks puhkuseks. Intiimsuse tagab tume toonklaas, mis on heaks kaitseks ka päikese eest. Auto valge värv ja hele salong ei lase autol kuumeneda ka päikesepaistes. Kindluse sõidul tagab ka asjolu, et kõik autoga toimuv on jälgitav esipaneelilt ja kõik toimingud on elektroonilised (piisab ühest nupulevajutusest tavaliselt). Mugavus on ka pärast sõitu: istmekatted, salong ja põrandakate on lihtsalt ja kergelt puhastatavad; kumerad ja sujuvad vormid tagavad hea ligipääsu kõikjale. Ka väljast pesemine on meeldiv tegevus: auto disain ja ehitus on väga voolujooneline ja teravaid üleminekuid/nurki ei ole, lühikese harjaga pääseb lihtsalt ligi ka lühem inimene. Õlide, pesurivee jm. lisamine kapoti all on väga praktiliseks tehtud mootori jm. asendi tõttu; kõikjale on mugav ligipääs ja juhile igapäevaseks vajalikud asjad on toodud esile. 
Ka mootori puhastamine (pesemine) ei ole keeruline, enamus kapotialusest on korralikult ja läbimõeldult "pakitud" või plastikusse suletud.

Positiivne on ka see, et varuosade hankimisel jm. toimingutel ei ole suurt vahet, kas on Dodge Grand Caravan või Chrysler Voyager - ka minu Dodge peal on nii Dodge kui Chrysler märk ja kataloogid/tehn.andmed või varuosad on samad. Kere kõrgus maapinnast ja põhja all oleva paigutus on piisav, et sõita ka maateedel või randa, millegi otsa "komistamisel" ei vigasta niisama midagi: summuti, voolikud jm. on paigutatud põhja õnarustesse ja ohtlikud kohad kaitstud tugevdustega.
Ärandamise vastu kaitseb nr.1 unikaalsus: vargad teavad, mida võtta, mida mitte! Kuna ameeriklased ei ole eriti minev kaup, on piisavalt kallid ja on unikaalsed euroopas, siis ei puuduta neid. Samuti on raske ärandada neid elektroonika ülekülluse tõttu ja praktiliselt iga automaadiga ameeriklane on süüte-  ja käigumehhanismi tõttu varustatud justkui immobilaiseriga. Samuti ei põgene selliste "laevadega" nii kergelt politsei eest jm. Ka makke ei taheta - profid juba teavad, et ameeriklastel on originaalmakid, mis on ehitatud esipaneeli sisse ja väljavõtmiseks tuleb eemaldada terve esipaneel. Katkist makki aga ei osta keegi. Samuti on varuosadeks varastamisega: neid ei saa turustada - pole ostjaid või ostab see, kellelt varastasid!

NEGATIIVNE: Praktiliselt puudub (see Dodge ei ole ka nii vana, et vead veel tõsisemalt välja lööks). Automaatkastide puhul on muidugi probleemiks järgmine ülevaatus: tavaliselt ei taha töötada käsipidur, kuna seda ei kasutata. Samuti lülitub ilma põhjuseta seepärast pidevalt sisse esipaneelis käsipiduri ohutuli "Break". Kuna Ameeriklased on tehtud pikemate maade läbimiseks, siis tavaliselt nad ei "salli" linnasõitu, vesi kipub keema minema (kui ei tööta korralikult termostaat või ventilaator). Minul Dodgel seda probleemi ei ole, kuid on aimatav, et linnasõit talle ikkagi ei meeldi: ventilaator läheb tööle liiga tihti. Seda kuuleb muidugi ainult väljastpoolt, seisu aeg, nii, et ei tohiks olla probleem. Kuna ameeriklased on täis elektroonikat, siis tuleb sellega arvestada, et tuttav elektrik või hea teenindus peab varuks olema, kuna ühe vea tõttu (mis jääb lahendamata) võib minna läbi midagi muud. "Tavalist meest" aga ei maksaks ameeriklasele ligi lasta, kuna see vajab põhjalikku ettevalmistust (näit. töötavad ameeriklasel ka klapid automaatselt ja ei vaja reguleerimist - "vana kooli mees" võib käkki keerata!). Seepärast peaks ka uuemate ja kaasaegsemate teeninduste hinnakirju uurima ja sellele vastavalt ka oma rahakotti sättima. Minu Dodgel elektroonilisi probleeme veel ei ole aga tavaline on, et kui auto seisab pikemat aega välitingimustes, siis oksüdeerub elektrisüsteem. Selle vastu aitab pidev sõitmine ja hea teenindus. Ameeriklaste, ja ka minu Dodge puhul, on tavaline probleem: Ameerika sagedusel töötav raadio (paaritud numbrid) ei taha funktsioneerida hästi Euroopas või Eestis (paarisnumbritega sagedused); eriti need autod, milledel on ehitatud antenn katusesse sisse (näit.Lumina). Linnades ei ole see niivõrd tuntav, aga kõrvalistel maanteedel võib lainetus olla väga häiriv. Halb on seetõttu kasutada ka raadio automaatotsingut: see leiab vaid Eesti Raadio või Vikerraadio. Linnades ei ole aga probleemi. Arvestada tuleb ka sellega, et ameeriklastel on taga punased ka suunatuled, mistõttu mõni tähelepanematu juht ei saa aru su märguandest. Sellega tuleb tihedas liikluses manööverdamisel arvestada. Avariid muidugi ei tasu teha, sest autolammutusest asendusosi (eriti keredetaile) ei saa, kuna ameeriklased sõidavad kuni "kokkukukkumiseni" ja neid on ka vähe Eestis+modifikatsioonid. Seepärast läheb avariilise taastamine kalliks. Eurooplased või jaapanlased taastab odavamalt, kuna saad osad ka lammutustest, uute osade puhul peaks kulu olema aga sama. Konditsioneeri peaks kasutama kord kuus ka talvel, kasvõi 10.min. - siis ei kao freoon ära ja süsteem töötab hästi. Põhiprobleem on ikkagi ameeriklaste puhul see: pikemal sõidul vajad "äratajat", et mitte magama jääda!

HIND: uutel mudelitel (2000.a.)  $30.000,- (Florida), 
Eestis 450. - 500.000,- EEK, olenevalt diilerist ja lisavarustusest.

Veiko  GSM: 250-72538