Pontiac Firebird 1979 |
Omanik: smartshader |
Auto ost |
20.03.2009 |
Nii, kirjutan siis tagantjärele auto kohta lühiajaloo, niipalju, kui mäletan. Mõned pildid ka juurde...
Huvi Ameerika autode, eriti Pontiac Firebirdi vastu, oli juba pikemat aega sisemuses põlenud, hetkeni 2004. a suvel, mil olin täiesti veendunud, et mu esimeseks autoks saab 3. generatsiooni Pontiac Firebird. Hakates silmama erinevaid automüügi lehti selgus, et Eestis oli müügis sel hetkel ainult kaks võimalikku masinat, millest üks avariiline.
Magades maha võimaluse saada 4. generatsiooni Firebirdi omanikuks (mis päev enne ostma minekut maha müüdi), tuli 2005. a jaanuaris BRC-sse minnes mu esimene kokkupuude tulevase autoga, milleks oli kollane 1979. a Pontiac Firebird. Juba kuu aega hiljem saabus auto minu garaa˛i, mis jäi tol hetkel kevadet ootama. Rohkem infot autost www.tqhq.ee lehel ja mõned pildid peale ostu. |
|
Esimene hooaeg |
20.03.2009 |
Esimese sõidu oma uue autoga sain teha aprillis. Peale seda sai käia Tartus FTC üritusel ning tehtud väike trip Saaremaal. Võib ilmselt öelda, et masin töötas üldiselt hästi, jättes arvestamata mõningad mootori probleemid. |
|
Firebird`i lõpp |
20.03.2009 |
Saatuslik hetk Firebirdi elus saabus samal sügisel, 11. septembril, mil auto sõitmise ajal põlema läks. Mõne hetkega ei olnud Firebirdist järel muud, kui rusud. |
|
Uue auto otsimine ja ost |
25.03.2009 |
Võimalikku uut autot sai pikalt otsitud. Mõttes oli siis kergelt avariiline auto, värv polnud oluline, ja suured osad, mis põlengus alles jäid, võisid uuel autol puudu olla.
Otsitud sai siis põhiliselt Ebayst Florida kandist ja Mobile`st Saksamaalt. Kuid tulemusteta.
Lõpuks 2006 a. kevade alguses leidsime siit samast Eestis ühe pooleli oleva projekti. Peale mõningast mõtlemist oli omanik nõus oma projekti maha müüma. Auto oli seibideks võetud ja hakatud juba taastama erinevaid osasid. Mõned pildid ka jutule juurde
|
|
Tööde algus |
25.03.2009 |
Esimese asjana läksid detailid, sealjuures ka auto kere, liivapritsi ja kohapeal lasti ka krunt peale. Enamus detaile sai pärast liivapritsi mustaks värvitud. |
|
Kere detailide kokku panek |
25.03.2009 |
Aeg: Kevad 2006
Erinevaid pilte kokku paneku algusest kuni keevitus töödeni. |
|
Keevitus tööd ja värvimine |
25.03.2009 |
Aeg: Kevad 2006
Kere tahtis mõnest kohast parandamist saada. |
|
Kokku panek peale värvimist |
25.03.2009 |
Värvimisega läks kaua. Kuskil 3 kuud. Ei tea miks, igatahes 2006 sügisel sain auto kätte. Selgus, et töö pole korralik. Mõnes kohas olid täkked, kohati värv jooksis jne. Sai kokku lepitud, et toon auto tagasi, kui on nii kaugel, et omaljõul sõidab.
Lõpuks hakkas siis töö peale. Aega läks kuskil 1.5 aastat.
Sõidu- ja tänavakõlblikuks sai auto 3 päeva enne 2008 aasta ABCS üritust. Erinevad pildid töödest ja tegemistest. |
|
Lõpuks ometi uue autoga teel |
25.03.2009 |
Pildid ABCS üritusest. Esimene testsõit oli 30km ja teine 400km. Mõningad asjad olid, millega rahul ei olnud, aga alati annab asja parandada. Paar pilti ABCS`ile minekust ja kohal olekust |
|
2008 suvi üldine |
25.03.2009 |
Vigadest.
Auto nina sai kiiruga liiga kõrgele tõstetud ja tagumine ots jäi liiga madalaks, mistõttu käisid rehvid kohati vastu koopa ääri.
Aga tagumised amordid sai ära vahetatud Gabriel`i õhk reguleeritavate amortide vastu. Nüüd on selline nagu peab.
Sügisel 2008 sai ka uus mootor peale pandud. Enne oli 5.0 siis uus 5.7.
Ja enne talvekorterit siis paar pilti... |
|
2009 hooaeg ja uuendused. |
11.09.2009 |
2009 suvi sai auto uue juhtmestiku (Firma: Painless)
Tänud ALO`le kes toimetas paki USA´st kohale
Elektriku sõnul oli tegemist pigem universaalse GM juhtmestikuga ja Firebirdile paigaldades pidi tegema mõningaid muudatusi aga kokkuvõtteks on siis juhtmesik paigas ja töötab.
Veel sai autole paigaldada suvel mõned väiksemad detailid mis on all piltide peal esile toodud.
Talv 2009/2010 toob ette mõningaid töid millest siis saab kirjutada kui need valmis on...
|
|
A.B.C.S 2009 |
16.10.2009 |
Tagant järgi veel mõned pildid "American Car Beauty Show 2009" üritusest. See kord ei pidanud masinat lossihoovist välja jätma vaid sai ka näitusel teiste sekka panna;) Ja allpool mõned pildid üritusest... |
|
Mootori modifikatsioon ja esisilla parandus |
09.12.2009 |
2009 aasta hooaja lõpus hakkas muret tegema ikkagi esisild ja mootori jõuetus ja järsul "kiirendusel" tekkiv klõbin mootoris. Lisaks veel see, et auto max kiirus oli 105km/h ??
Ei hakanud ENAM L-Virumaa "spetside" juurde minema ja mõtlesin, et viin siis teada tuntud kohta...(pole vist vaja mainida kes töö ette võttis kuigi siis jääks tänamata)
Lähemal uurimisel leiti sellised vead:
Esisild:
Vedrud olid omadega läbi.
Kunagi oldi neid vedrusid lühemaks tehtud ja kokkuvõtteks käis vedru keere vastu poolraami mis häält tegi.
Siis auto ehitamisel sai mootor valesse asendisse asetatud ja üks väljalaske torudest käis vastu poolraami mida oli kuulda (see läheb minule kirja).
Ka roolisambaga oldi mingit keemiat tehtud mispeale oli hakanud seegi endast märku andma.
Paigaldati uued vedrud, roolisammas tehti korda, mootor tõsteti õigsesse asendisse ja polüuretaan puksid vahetati tavaliselt vastu.
Veel sai ära vahetatud esipidurite klotsid. Vanadel oldi jäetud klotside fiksaatorid paigaldamata ja need kolisesid korralikult (huvitav, et siin pärapõrgus ei tuvastanud seda probleemi mitte ükski autoremondi firma?).
Tulemus: Esisild korras, mingeid kolkse pole kuulda ja sõita väga mõnus!
Mootor:
Mootori klõbin oli tingitud sellest, et mootoril oli 305CID mootori kaaned peal? Kes, miks, milleks? Ei tea. Ise olin loll ja aru ei saanud ja nüüd on hilja müüat sõimata. Igastahes mootoril jõudu polnud. Puterdas ja turtsus.
Tuli siis mõte, et milleks plokikaaned ära vahetada ainult? Sai siis 383 peale mõeldud. Siin pikemalt ei peatuks kuna seda teemat on lahatud küll ja veel, ega suurt mingitest numbritest rääkida ei oskagi.
Tulemus: 383CID mootor peal, jõudu kõvasti. Kuigi proovima siis väga ei hakanud, sest on tegemata on veel sissesõit ja teeolud polnud 6. dets. kõige paremad. Sai siis masin lihtsalt ära toodud ja garaasi pandud.
Kevadel on vaja veel uus karpa ja uus radikas osta. Siis peaks olema tehnikaga kõik korras.
Radika ost pole seotud mootori töödega, see oli juba enne minekul.
Karpa puhul oleks vaja "gramm võimsamat"
Siia siis modifikatsioonid, mis mootoris sai tehtud:
World Products plokikaaned, S/R Torquer 2.02 intake valve
CompCams camshaft, 218/224 at 050 inch lift
Eagle stroker kit, 383 cid
Speed Pro hyper pistons
Moly piston rings
I-beam con rods
Puuritud-hoonitud R-Koneistus, Finland
400+ Hp
Veel oli TH-350 kast saanud eelmise auto põlemisel viga ja peale põlengut uue auto all kast enam kick-down`i ei teinud.
Ka see viga eemaldati.
Kokkuvõtteks igati korralik hobi auto väärilise mootoriga:)!
Tänud Erkkile ja tema teamile!:) |