www.usaraud.ee  >

 Liikmetele:

 Kasutajatunnus:
 Parool:
Registreeru liikmeks!

Nädala raud  > Cadillac Cyclone


27. Veebruar 2006 tagasi
Tiivad, kuppel ja radarid ...



1950-datel oli kogu Ameerika vaimustunud reaktiivlennukitest. Sellest vaimustusest puutumata ei jäänud ka autotööstus.
1959. a. valmistas Cadillac oma kontsept-auto nimega Cyclone.



Sellise kerekujuga autolt oleks võinud loota ka erilist mootorit, näiteks gaasiturbiini, aga Cadillac otsustas vähemalt kontsept-autol kasutada traditsioonilist V8 mootorit. Saledat ja sihvakat kere liigutas esirataste kaudu edasi Cadillac-i 390-kuuptolline V8, mis tootis 325 hobujõudu. Eriskummaline oli ka auto väljalaskesüsteem, mis suunas heitgaasid otse esirataste ette läbi mootoriruumis paikneva summuti. Põhirõhk oli Cyclone-i puhul otse loomulikult erilisel disainil ja nii mõnelgi tehnilisel uuendusel.



Esimese asjana hakkavad selle auto puhul silma otse loomulikult kuppel, võimsad tiivad ning veidrad koonused auto ninas. Kõik see viitab ilmselgelt lennukile. 360-kraadine vaade läbi kupli andis juhile suurepärase ülevaate teda ümbritseva kohta. Autosse sisenemiseks või sealt väljumiseks tuli lisaks elektriga liigutatavale kuplile avada ka lükanduksed, mida just Cyclone-il esimest korda maailmas kasutati.



Väike Ameerikalik kiiks oli ka tillukestel luukidel, mille kaudu oli võimalik ilma uksi või kuplit avamata, näiteks kiirteede tolliputkadesse raha ulatada. Kuna autol aknaid alla lasta ei ole võimalik, siis on auto varustatud ka kahesuunalise interkommiga, mille abil autos olijatel on võimalik suhelda välismaailmaga. Juhi ja kaassõitja jahedana hoidmise eest hoolitses automaatne kliimaseade. Näidukutepaneelid on sarnaselt lennuki kokpitile nii juhi ees kui küljel.



Võimsad koonused auto ninas peidavad endas radareid ning olid mõeldud juhile abimeheks, et hoiatada juhti auto ette ilmuvatest objektidest nii tulukeste vilguamise kui helisignaaliga. Mida lähemale jõudis objekt autole, seda valjemaks muutus helisignaal.



Autot ehitati mõned korrad ringi, 1960-datel värviti originaalne valge Cyclone hõbedaseks ja tiibu "kärbiti" oluliselt. Problemaatilised ja ebatöökindlad õhkvedrud vahetati tavaliste keerdvedrude vastu.



Tänapäeval seisab ainulaadne Cyclone muuseumis ja paneb siiani vaatajaid ahhetama nii nagu ka varsti juba 50 aastat tagasi.